Fleck Zoltán (ELTE ÁJTK, egyetemi tanár, az OHA tagja) interjúja a Magyar Narancs legfrissebb számában az egyetemi autonómiáról. Ebben mondja: az európai egyetemi eszme szerint „az egyetem szabad hely, menedékhely, s ennek elengedhetetlen része az önkormányzás. Ahol ez nincs, az lehet politechnikum, lehet gimnázium, lehet állami tanfolyam, sok minden más. Egyetem azonban nem”.
Az OHA „Háttal Európának” című jelentése
A felsőoktatással foglalkozó rész tartalma:
- A felsőoktatás kormányzati értékelése, és felsőoktatási stratégiája
- A felsőoktatás állami irányítása, az autonómia minimalizálása
- Zsugorodó felsőoktatás, kizárt társadalmi csoportok
- Gyenge finanszírozás, erős kontroll
- Nemzetköziesítés ‒ Európa nélkül
- CENTRAL EUROPEAN UNIVERSITY ügye
Az „Oktatási minimum” felsőoktatással foglalkozó része:
https://oktatoihalozat.hu/wp-content/uploads/2018/02/oktatasi_minimum_2018.pdf
Az Oktatói Hálózat nyilatkozatai az SZFE és az egyetemek alapítványba szervezése ügyében:
- Az Oktatói Hálózat felszólítása a Magyar Rektori Konferenciához
- Az Oktatói Hálózat, a Stádium 28 kör és a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének nyilatkozata a Színház- és Filmművészeti Egyetem autonómiájának védelmében
- Az Oktatói Hálózat kiáll a Színház- és Filmművészeti Egyetem szabadsága mellett
Egyéb hasznos háttérismeretek találhatók az alábbi linkeken:
- Magyar felsőoktatás 2008-2017 (tanulmánykötet)
- Mi lesz most veled, magyar felsőoktatás? (Áttekintés az utóbbi hónapok történéseiről)
- Modellváltás az egyetemeken ‒ az Educatio folyóirat tematikus száma hasonló folyamatokról a világban
- Hegedűs, A., & Polónyi, I. (2015). Az egyetemvezetés hazai útvesztői. Közgazdaság, 10(2), 67‒86. Ebben egy összehasonlító táblázat is található a világ egyetemeinek vezetési struktúrájáról